Projekty, realizované v rámci EVVO na naší škole

Dny s EVVákem

V průběhu školního roku 2019/2020 se na naší škole uskutečnil projekt “Dny s EVVákem”. V rámci projektu žáci ZŠ připravily celkem 4 tematické dny pro děti z mateřských škol v Přerově, každý zaměřený na jinou ekologickou tematiku. Žáci si pro své mladší kamarády připravili vždy sérii prezentací a následných aktivit, které měly za úkol dětem problematiku životního prostředí přiblížit a něco nového je také přiučit. Postupně se uskutečnily dny zaměřené na odpady a recyklaci (Ukliďme svět), Den stromů, Den Země a Den biologické rozmanitosti. Všechny dny s EVVákem vznikly díky finanční podpoře a spoluúčasti Statutárního města Přerov.

První den s EVVÁKEM na ZŠ V Předmostí aneb "Paní učitelko, oni byli skvělí..."

Pamatujete si ještě, jaké to bylo, když jste byli docela malí a coby začínající prvňáčci poprvé přišli do školy? Každý, kdo tenkrát byl byť jen o rok starší, byl …N Ě K D O…Stejný zážitek se naskytl dětem ze šesti mateřských školek v Přerově. Ve čtvrtek 27. září je jejich paní učitelky vzaly do opravdové školy. Tady bylo pro děti připraveno 6 stanovišť, všechna v tento den zaměřena na téma odpady a recyklace. Největší překvapení na děti ale čekalo hned v úvodu: Nebyly zde žádné paní učitelky ani páni učitelé, kteří by o odpadech začali přednášet, ale opravdoví osmáci. Žáci 8. A třídy ZŠ J. A. Komenského v Předmostí provázeli děti ve věku 4-6 let postupně jednotlivými stanovišti, které si pro děti připravili, a tak děti nejprve třídily vzorky odpadků z domácnosti, poté se prošly po pocitovém chodníčku, natrénovaly si úklid po svých mazlíčcích na čas, zrecyklovaly nepotřebné materiály do správných kontejnerů a nakonec si vyzkoušely i lekci z badatelské výuky – to když si pro ně žáci 8. A připravili pokus s cílem zjistit, za jak dlouho z přírody vymizí vybrané druhy odpadků. A protože vy dospělí už víte, že některé materiály jsou nezničitelné, tak správně i tušíte, že tento badatelský pokus bude trvat nejméně po celý školní rok. Stejně tak setkávání dětí ze školky s jejich staršími kamarády se bude v průběhu školního roku ještě opakovat. Žáci školy si totiž spolu se svými vyučujícími připravili na tento školní rok celkem 4 setkání s v rámci cyklu Dny s EVVákem. Všechna setkání spojuje jednotné téma – ekologické vzdělávání. Samotné přípravné práce začaly již na jaře minulého školního roku, v hodinách výtvarné výchovy, kdy žáci ze starého globusu vytvořili postavičku EVVáka – malé zeměkoule, která se stala maskotem celé akce, a dále sadu omalovánek – každé setkání má totiž své specifické zaměření. Po první úspěšné akci budou následovat ještě setkání s tematikou stromů, meteorologie a biologické rozmanitosti. A jaké to je být učitelem? “Paní učitelko, oni byli skvělí a pořád se hlásili”, shrnul za žáky 8. A třináctiletý Dominik, jeden z “vyučujících”.

Čtvrtý (a poslední) den s EVVákem

Dne 22. 5. 2019 se konalo poslední setkání z cyklu “Dny s EVVákem” – setkání dětí z mateřských škol se svými staršími kamarády ze Základní školy J. A. Komenského, Přerov II – Předmostí. “Osmáci” měli tentokrát připraveno téma BIODIVERZITA – jak vtipně poznamenali, spíše jazykolam a pro děti ve věku 4-6 let něco naprosto nepředstavitelného a hlavně nevyslovitelného! A jaké úkoly si pro své mladší kamarády jejich starší spolužáci připravili tentokrát? Pozorování ptactva, určování stop zvěře, přiřazování zvuků ptáků, ale také určování pH půdy, návštěva meteobudky nebo tvořeni potravních řetězců na velkých plakátech. Na závěr potom ještě následovalo pozorování půdních živočichů pod lupou. Už jste někdo viděl slunéčko sedmitečné pod lupou pojídat mšici? My ano. Také počasí se proti dětem i jejich “učitelům” spiklo a přidalo ještě bonus zdarma: Jak se žije na Britských ostrovech … Za celé dopoledne se nenašlo 15 minut, kdy si děti nepřipadaly jako v Londýně: Pršelo – lilo- pršelo – mrholilo – lilo – pršelo a tak stále dokola, dokud celá akce neskončila. Zajímavým, i když deštivým programem na oslavu “Dne Země” skončil také celý cyklus aktivit s EVVáckou tematikou. A že vytvořit a zrealizovat takový program není pro žáky 8. ročníku nic jednoduchého, svědčí dotazy žáků po ukončení akce: ” A paní učitelko, co myslíte, je horší učit na základce nebo ve školce?”

TAJNÝ ŽIVOT MĚSTA aneb "Mamííí, co je to za kytku?"

Víš, jaké rostliny tu žijí s námi? Jsou léčivé či chráněné? Nechce se Ti nosit “Klíč k určování rostlin” stále s sebou? Máš jej vůbec? A máš mobilní telefon nebo tablet s operačním systémem Android nebo iOS? Spoj příjemné s ještě příjemnějším… Vydej se na vycházku do svého okolí a pozoruj přírodu kolem. Tak jako žáci naší školy.

Mobilní aplikace Pl@ntNet (která se kamarádí s operačním systémem Android a iOS) Ti s určením rostlin pomůže.

Jak na to?

  • Stáhni si aplikaci do svého mobilu/tabletu
  • Vyfoť rostlinu (nejlépe pouze jeden její orgán – list, plod, květ, kůru)
  • Porovnej s databází nabízených rostlin. Pokud v databázi není Tvá rostlina pojmenována, založ si účet u aplikace, odešli fotku k posouzení. Je ale potřeba být trpělivý – odpověď přijde zpravidla do 1 týdne, ale přesto…
  • A pak už jen pozoruj, zkoumej, porovnánej… příroda kolem nás nám nachystala úchvatnou podívanou …

Nesviť zbytečně uvidíš na hvězdy

Cílem pozorování je poukázat na světelné znečištění, vyměnit večer u počítače za chvilku s někým blízkým nebo jen tak “se nudit” při světle hvězd… Hlavně ale aby nás to bavilo…. 

Přidej se k “vědcům” ze 104 zemí světa a vypozoruj si svůj kousek oblohy okradený o svit hvězd…

Pravidla pro měření osvětlení oblohy jsou následující:

1) Měřit budeme za jasné oblohy

2) Hodinu po západu slunce si vyjít do přírody / nebo do města 🙂

3) Najít vhodné stanoviště, kde bude viditelné souhvězdí Lva

4) Porozhlédnout se po krajině, (určit GPS souřadnice s pomocí aplikace v mobilu – toto není bezpodmínečně nutné, lze zjistit i později doma na počítači), počkat asi 10 minut, než si naše oči zvyknou na tmu.

5) Pokusit se určit, kolik hvězd ze souhvězdí Lva jsme schopni nyní spatřít

6) Měření porovnat s mapkou (pomocí červeného LED světla), určit, která mapka odpovídá pozorované skutečnosti, zapamatovat si magnitudu (zapsaná vždy u příslušné mapy)

7) Zbytek večera strávit v přírodě, se svými blízkými a užít si ho.

8) Po návratu domů vše odeslat data zde: https://www.globeatnight.org/webapp/ (ale klidně později).

Stačí odeslat jedno měření, ale pokud nadšení vydrží, odesílat klidně každý den nové měření. Lze měnit stanoviště.

9) Porovnej své měření s dalšími 104 zeměmi světa na této mapce: https://www.globeatnight.org/map/